Schoendozen voor het goede doel
Vorig jaar werden meer dan 1.000 'digitale schoenendozen' ter waarde van meer dan 36.000 euro ingezameld en gevuld voor mensen in nood. Dit jaar hoopt Deloitte dat bedrag aanzienlijk te overtreffen.
Brussel, 13 december 2022 - Deloitte lanceert dit initiatief in samenwerking met Colruyt Solucious, De Samaritanen en met nieuwe partners zoals de Belgische Federatie van Voedselbanken en Salesforce. In ruil voor een donatie wordt een doos ter grootte van een schoenendoos gevuld met voedsel en andere benodigdheden. Die doos wordt dan geschonken aan iemand in nood. Iedereen, bedrijf of particulier, kan een bijdrage leveren.
Met het 'Digitale Schoenendoos'-initiatief van Deloitte kunnen zowel particulieren als bedrijven al vanaf zeven euro doneren, waarmee voedsel en zelfverzorgingsartikelen wordt gegeven aan mensen in nood. Door de overweldigende vrijgevigheid in voorgaande jaren werd het online platform voor donaties opnieuw geopend op 30 november, en zal tot 16 december lopen. Er werd sinds 30 november al meer dan 10.000 euro ingezameld. Mensen die willen deelnemen hebben nog tot 16 november om dit te doen.
Teamwork makes the dream work
De Digitale Schoendoos-campagne is gebouwd op teamwork. Solucious, onderdeel van Colruyt Group, levert voor de schoenendozen hoogwaardige, makkelijk te openen en onmiddellijk consumeerbare producten met een lange houdbaarheid. De Samaritanen, een vzw die voedsel uitdeelt aan daklozen en behoeftigen, staat in voor de verdeling van de geschonken cadeaus.
Dit jaar komen er nieuwe partners bij: de Belgische Federatie van Voedselbanken sluit zich aan om een grotere impact te garanderen en de opslag en distributie van de dozen via de Voedselbanken naar hun 654 lokale aangesloten verenigingen te ondersteunen: "Het is voor ons essentieel om alles in het werk te stellen om hulp te kunnen bieden aan de huidige 204.000 mensen in nood, dus 15% meer dan eind 2021. Maar daarvoor hebben we meer financiële middelen en voedseldonaties nodig. Daarom zijn we erg enthousiast over dit partnerschap dat ons de mogelijkheid biedt om tijdens de kerstperiode een maaltijd aan te bieden aan hen die het zo hard nodig hebben", aldus Jozef Mottar, algemeen directeur van de Belgische Federatie van Voedselbanken. Het initiatief gebeurt ook in samenwerking met de Koning Boudewijnstichting.
De drang om te geven groeit, met meer bedrijven en organisaties die beloven het nieuws te verspreiden en donaties aan te moedigen. Salesforce sluit zich dit jaar aan bij de geeftrein: "Teruggeven zit in ons DNA, het is een deel van de reden van ons bestaan. Dit geldt ook voor onze betrokkenheid bij onze gemeenschap in de breedste zin van het woord. Het schoenendoosinitiatief is een fantastische en sympathieke campagne om het seizoen een beetje gelukkiger te maken voor anderen om ons heen, dus we konden zelf niet blijer zijn om ons aan te sluiten bij deze campagne en mee te werken aan de positieve impact ervan in ons land", zegt Lien Ceulemans, Country Leader Salesforce Belux.
Nieuw voor editie 2023
De #digitalshoebox werd uit noodzaak ontworpen vanwege lockdown en de uitdaging om de dozen fysiek te verzamelen. Deloitte purpose champions gaven echter ook aan dat "de digitale donaties een geweldige oplossing waren voor die ongewone tijden. Maar ik wil ook mijn tijd en energie geven en het gevoel hebben dat ik op een concrete manier heb geholpen", dus dit jaar zijn vrijwilligers welkom om te helpen met de distributie en logistiek, en met andere activiteiten.
Deloitte in België
Deloitte heeft meer dan 6000 medewerkers en 11 kantoren in België en is daarmee de grootste organisatie van het land op het gebied van audits, accounting, juridisch en fiscaal advies, consultancy, financieel advies en risicoadvies.
Met zijn diensten helpt de organisatie zowel de grootste nationale en internationale bedrijven als kmo's, overheden en non-profitorganisaties vooruit. Deloitte Belgium is een onafhankelijke en autonome organisatie die aangesloten is bij Deloitte Touche Tohmatsu Limited. In het boekjaar 2022 behaalde de organisatie een omzet van € 704 miljoen.
Deloitte Belgium BV is de Belgische dochteronderneming van Deloitte NSE LLP, een bedrijf dat aangesloten is bij Deloitte Touche Tohmatsu Limited en dat bij de professionele diensten en adviezen die het verstrekt steevast op de hoogste kwaliteit mikt. De diensten zijn gebaseerd op een wereldwijde strategie die meer dan 150 landen bestrijkt. Daarvoor kunnen ze rekenen op de expertise van 415.000 professionals op alle continenten. Voor het boekjaar 2022 bedroeg de omzet meer dan $ 59,3 miljard.
Deloitte verwijst naar een Deloitte member firm, een of meer verbonden venootschappen, of Deloitte Touche Tohmatsu Limited, een Britse ‘private limited liability company’ (‘DTTL’). DTTL en alle aangesloten ondernemingen zijn juridisch afzonderlijke en onafhankelijke entiteiten. DTTL (ook wel 'Deloitte Global') levert geen diensten aan klanten. Surf naar http://www.deloitte.com/about voor een uitgebreidere beschrijving van de juridische structuur van DTTL en de aangesloten ondernemingen.
Over de deelnemende organisaties en bedrijven
De Koning Boudewijnstichting
De Koning Boudewijnstichting is een stichting van openbaar nut die in het algemeen belang duurzame en positieve veranderingen in de samenleving bevordert. Zij ondersteunt dit project door de giften te verwerken en indien nodig fiscale attesten af te leveren.
De Belgische Federatie van Voedselbanken
De Belgische Federatie van Voedselbanken is een overkoepelende organisatie die een nationaal netwerk van 9 regionale Voedselbanken vertegenwoordigt. In hun strijd tegen honger leveren de Voedselbanken, via 654 aangesloten lokale verenigingen en duizenden vrijwilligers, gratis, gezond en gevarieerd voedsel aan mensen in nood. Zij kunnen enerzijds een beroep doen op levensmiddelen die zij ontvangen via het Europees Fonds voor hulp aan de meest behoeftigen (FEAD) en anderzijds op voedseloverschotten die door de levensmiddelenindustrie, grote distributiebedrijven en veilingen ter beschikking worden gesteld. Verschillende acties gericht op het grote publiek vervolledigen het aanbod. Zo leveren de Voedselbanken ook een belangrijke bijdrage aan de strijd tegen voedselverspilling. In 2020 werd met de hulp van 332 vrijwilligers en 37 sociale contracten van de Voedselbanken en in samenwerking met duizenden vrijwilligers van de 631 lokale aangesloten verenigingen 22.013 ton voedsel ingezameld en uitgedeeld aan gemiddeld 175.402 begunstigden per maand.
Salesforce
Salesforce is een bedrijf dat cloud-gebaseerde software levert, ontworpen om bedrijven te helpen profiteren van automatisering en efficiëntie. Salesforce zet zich in om goed te doen voor al hun belanghebbenden en de samenleving als geheel. Zij hebben zich aangesloten bij het Digital Shoebox initiatief om een grotere impact te maken.
Solucious
Solucious, de foodservice business van Colruyt Group en logistiek partner van dit initiatief, ondersteunt deze actiedoor de beschikbaarheid van producten te verzekeren en het volledige logistieke proces op zich te nemen om de schoenendozen via Les Samaritains en de Voedselbanken te leveren aan de daklozen en kansarme gemeenschappen in België.
De Samaritanen
De Samaritanen is een non-profitorganisatie naar Belgisch recht die tot doel heeft hulp te bieden aan daklozen en andere mensen in nood in Brussel door middel van een wekelijkse voedseldistributie. Zij ondersteunen dit initiatief door zich te verbinden met de verenigingen die rechtstreeks hulp bieden aan daklozen en mensen in nood in België
terug naar overzichtHou je ervan om mensen te helpen? Ben je sociaal en meevoelend? Steek je graag de handen uit de mouwen en wil je net als wij honger en voedselverlies de wereld uit helpen? Laat dan zeker van je horen!
Ontdek de vacatures van de Regionale Voedselbanken
Van logistiek en bevoorrading tot administratie en communicatie: de Regionale Voedselbanken zijn steeds op zoek naar gemotiveerde vrijwilligers. Kan je je minstens 1 dag per week vrijmaken? Van harte welkom!
Word vrijwilliger bij een vereniging in je buurt
De Voedselbanken tellen meer dan 600 lokale aangesloten verenigingen. Zij bezorgen het ingezamelde voedsel gratis aan mensen in nood, en bieden hun daarbij ook een luisterend oor. Help je mee?
Elke bijdrage, hoe klein ook, maakt een verschil. Wist je dat je met 25 euro maar liefst 174 maaltijden op tafel brengt?
Voor elke gift van 40 euro of meer ontvang je een fiscaal voordeel van 45%. Een gift van 40 euro kost je dus maar 22 euro.
Met periodieke steun bereiken we samen een groter doel.
Met een legaat beteken je ook na je levenseinde veel voor mensen in nood.
START ZELF EEN FONDSENWERVINGSACTIE VIA FACEBOOK
Jouw fondsenwervingsactie geeft kwetsbare mensen een duwtje in de rug.